Tekoäly voi tehdä kaiken - ja juuri sen takia meitä tarvitaan

360 Socialin Emilian ajatuksia tekoälyn hyödyntämisestä sosiaalisessa mediassa ja sisällöntuotannossa vuonna 2025.

Yhä useampi sisällöntuottaja hyödyntää tekoälyä työssään liikaa. Harmillisen usein ainakin omissa some-feedeissä näkee tekoälyllä tuotettuja tekstejä sekä konsepti-ideoita, joista puuttuu henkilökohtaisuus ja tunne siitä, että joku puhuu juuri minulle. Taitavasti koulutettu tekoäly voi kyllä tuottaa merkityksellistä ja erottuvaa sisältöä, mutta harmillisen usein sisällöt on raapaistu kasaan omaa ajatusta ja luovuutta hyödyntämättä. 

Mikä erottaa sinut muista, jos et käytä sisältöihin omia ajatuksiasi? Olet sitten sisällöntuottaja, asiantuntija tai mainostat yrityksesi tuotteita ja palveluita, pidä huoli, että tekemisessäsi kuuluu sinun äänesi ja näkyy sinun luovuutesi.

Hyödynnä tekoälyä alkuun pääsemisessä tai kokonaisuuksien hahmottamisessa. Tekoälyn avulla saat myös ideoita ja informaatiota. Voit myös automatisoida tiettyjä toimintoja, jotka jättävät sinulle enemmän aikaa siihen tärkeimpään, eli luovuuden ylläpitämiseen. Tekoäly on sisällöntuottajan tärkeä “työkaveri”, mutta sinä olet työsi luova johtaja. Ilman sinun uniikkia ajatusmaailmaa ja sen valjastamista osaksi visuaalisia sisältöjä ja viestintää et erotu muista.

Kiinnostavat sisällöt somessa vaativat henkilökohtaisuutta, samaistumispintaa, luovuutta ja usein myös osaamista ja ymmärrystä somen maailmasta erityisesti silloin kun puhutaan yrityksen somepreesensistä. Voi olla, että pääset pitkälle pelkän teköälyn turvin, mutta tekoäly ei yksin korvaa somen parissa työtä tehneiden kokemusta ja sitä kautta syntynyttä asiantuntijuutta, luovuudesta puhumattakaan.

Luova ajattelu, kokemus ja inhimillinen ote eivät ole korvattavissa – siksi meitä tarvitaan, nyt ja tulevaisuudessa.

Previous
Previous

Aistimarkkinoinnin voima

Next
Next

IG Edits- Kaikki mitä sun tarvitsee tietää