Trendiraportti 6/25

Mitä somessa tapahtuu juuri nyt?

Kuvat: TikTok/ @Patapimai, @facemojikeyboard, @MorningClubHelsinki

Instagram @mellowminutes, @leikki.klubi, @ilonaylikorpi

Trendit ja ilmiöt, joista kannattaa olla kärryillä kesäkuussa 2025

Italian Brainrot – kulttuuria höpöhöpöstä

TikTokista lähtöisin oleva “Italian brainrot” on kaaoksen, tekoälyn ja kollektiivisen huumorin yhdistelmä.Surrealistiset hahmot – kuten Ballerina Cappuccina ja Tralalero Tralala – saavat jatkoa tekoälyn ja käyttäjien yhdessä kirjoittamissa tarinoissa (draamalta ei tietenkään vältytä).

Mitä seuraavaksi? Tämä on maailmanlaajuisesti ensimmäinen täysin hajautetusti ja tekoälyn avulla syntynyt meemi. Se näyttää, ettei kaikella tarvitse olla järkeä ollakseen merkityksellistä.

Propagandaa? Vai sittenkin mielipiteitä

”Propaganda I’m not falling for” -trendissä käyttäjät listaavat uskomuksia ja normeja, joista he kieltäytyvät. Kuten:

❌ 9–5-työviikko

❌ Auton omistaminen

❌ Paperiset laskut

Mitä seuraavaksi? Ironia, identiteetti ja yhteisöllinen samaistuminen yhdistyvät. Tekoälyn valtaamassa somessa aitous, arvot ja omat ajatukset kiinnostavat ja sitouttavat yhä enemmän.

Yhteisöä etsimässä: Takaisin IRL

Juoksuklubit,aikuisten leikkikerhot ja kahvilabileet näkyvät feedissä. Kyse ei ole vain harrastuksista – vaan tarpeesta kohdata, kuulua ja jakaa.

Mitä seuraavaksi? Ruutuaikaan kyllästyneet etsivät merkitystä ja yhdessäoloa livenä. Fyysisestä läsnäolosta tulee uusi ylellisyys – ja kasvualue myös brändeille.

Tarinoita ja kuvakaruselleja

Instagramissa trendaa karuselliformaatti, jossa kuviin yhdistetään lyhyitä, tarinallisia tekstejä. Ne kuljettavat lukijaa eteenpäin ilman että tarvitsee lukea kuvatekstiä.

Mitä seuraavaksi? Brändit ja sisällöntuottajat panostavat visuaaliseen tarinankerrontaan. Tarina myy edelleen – mutta muoto on muuttunut.

Previous
Previous

Somen salaisuudet

Next
Next

Aistimarkkinoinnin voima